Literasi bahasa ialah keupayaan seseorang
murid menggabungkan keseluruhan kemahiran berbahasa iaitu membaca, menulis,
mendengar, bertutur dan berfikir. Kesemua kemahiran tersebut perlu berlaku
secara serentak dan bukannya secara terpisah kerana kesemua aspek kemahiran
berbahasa tersebut terbina secara bersepadu dan saling membantu antara satu
sama lain. Sekiranya terdapat kekurangan pada salah satu aspek kemahiran
tersebut akan memberikan kesan kepada aspek kemahiran yang lain, (Mahzan
Arshad, 2003).
Dahulu Kanak-kanak diajar menghafal huruf
sehingga menguasai bacaan suku kata yang terdapat dalam bahasa Melayu tetapi
menggunakan pendekatan holistik kanak-kanak
didedahkan dengan pengalaman membaca dan menulis yang sebenar secara bersepadu terlebih dahulu sebelum mengajar mereka membaca.
Seterusnya penguasaian bacaan hanya tertumpu pada tahap mengenal huruf sahaja walau bagaimanapun pendekatan holistik memberi peluang kepada mereka menyalurkan apa yang terkandung dalam pemikiran mereka dengan cara menulis. Contohnya pengajaran seperti guru mengunakan buku cerita Puteri Gunung Ledang selepas itu pelajar terlibat secara langsung mendengar bacaan buku tersebut.
Selepas itu, guru meminta pelajar membuat penaakulan, memberikan pendapat, berbincang secara berkumpulan dan menulis pendapat mereka. Kanak-kanak ditekankan belajar membaca terlebih dahulu sebelum diajar kemahiran menulis. Contohnya pengajaran seperti meminta pelajar menyebut huruf-huruf yang terdapat di carta huruf atau kad-kad imbas. Oleh itu, guru akan menyoal pelajar menggunakan kad-kad imbas tersebut.
Seterusnya penguasaian bacaan hanya tertumpu pada tahap mengenal huruf sahaja walau bagaimanapun pendekatan holistik memberi peluang kepada mereka menyalurkan apa yang terkandung dalam pemikiran mereka dengan cara menulis. Contohnya pengajaran seperti guru mengunakan buku cerita Puteri Gunung Ledang selepas itu pelajar terlibat secara langsung mendengar bacaan buku tersebut.
Selepas itu, guru meminta pelajar membuat penaakulan, memberikan pendapat, berbincang secara berkumpulan dan menulis pendapat mereka. Kanak-kanak ditekankan belajar membaca terlebih dahulu sebelum diajar kemahiran menulis. Contohnya pengajaran seperti meminta pelajar menyebut huruf-huruf yang terdapat di carta huruf atau kad-kad imbas. Oleh itu, guru akan menyoal pelajar menggunakan kad-kad imbas tersebut.
Perkembangan
pendidikan bahasa Melayu di sekolah percaya kanak-kanak perlu belajar membaca
terlebih dahulu sebelum diajar kemahiran menulis walhal kelewatan mendedah
pelajar kepada pengalaman membaca dan menulis akan membantutkan dalam mengausai
kemahiran tersebut. Semakin banyak
pelajar didedahkan dengan pengalaman bahasa semakin luas pemikiran pengetahuan
pelajar mengenai kemahiran berbahasa. Menurut Adenan Ayob et
al. (2011), murid-murid akan lebih memahami mesej yang ingin disampaikan
sekiranya mempunyai pengalaman bahasa sedia ada tentang sesuatu perkara
tersebut.
No comments:
Post a Comment