Monday, 13 May 2013

Pendekatan Holistik

Literasi bahasa ialah keupayaan seseorang murid menggabungkan keseluruhan kemahiran berbahasa iaitu membaca, menulis, mendengar, bertutur dan berfikir. Kesemua kemahiran tersebut perlu berlaku secara serentak dan bukannya secara terpisah kerana kesemua aspek kemahiran berbahasa tersebut terbina secara bersepadu dan saling membantu antara satu sama lain. Sekiranya terdapat kekurangan pada salah satu aspek kemahiran tersebut akan memberikan kesan kepada aspek kemahiran yang lain, (Mahzan Arshad, 2003).

      Dahulu Kanak-kanak diajar menghafal huruf sehingga menguasai bacaan suku kata yang terdapat dalam bahasa Melayu tetapi menggunakan pendekatan  holistik kanak-kanak didedahkan dengan pengalaman membaca dan menulis yang sebenar secara bersepadu terlebih dahulu sebelum mengajar mereka membaca. 

     Seterusnya penguasaian bacaan hanya tertumpu pada tahap mengenal huruf sahaja walau bagaimanapun pendekatan holistik memberi peluang kepada mereka menyalurkan apa yang terkandung dalam pemikiran mereka dengan cara menulis. Contohnya pengajaran seperti guru mengunakan buku cerita Puteri Gunung Ledang selepas itu pelajar terlibat secara langsung mendengar bacaan buku tersebut. 

    Selepas itu, guru meminta pelajar membuat penaakulan, memberikan pendapat, berbincang secara berkumpulan dan menulis pendapat mereka. Kanak-kanak ditekankan belajar membaca terlebih dahulu sebelum diajar kemahiran menulis. Contohnya pengajaran seperti meminta pelajar menyebut huruf-huruf yang terdapat di carta huruf atau kad-kad imbas. Oleh itu, guru akan menyoal pelajar menggunakan kad-kad imbas tersebut.



      Perkembangan pendidikan bahasa Melayu di sekolah percaya kanak-kanak perlu belajar membaca terlebih dahulu sebelum diajar kemahiran menulis walhal kelewatan mendedah pelajar kepada pengalaman membaca dan menulis akan membantutkan dalam mengausai kemahiran tersebut. Semakin banyak pelajar didedahkan dengan pengalaman bahasa semakin luas pemikiran pengetahuan pelajar mengenai kemahiran berbahasa. Menurut Adenan Ayob et al. (2011), murid-murid akan lebih memahami mesej yang ingin disampaikan sekiranya mempunyai pengalaman bahasa sedia ada tentang sesuatu perkara tersebut.

No comments:

Post a Comment