Sunday, 14 April 2013


Pemilihan bahan bacaan

Pengenalan
Menurut Atan Long (1976) membaca adalah proses menterjemahkan bentuk penulisan kepada bacaan atau mendapatkan makna daripada bahan bertulis itu. Hal ini memberi makna bahawa, tanpa memahami apa-apa yang dibaca oleh seseorang itu, ia belum dianggap mahir membaca. Menurut Dr. Koh Boh Boon, membaca dapat membantu perkembangan kognitif dan afektif seseorang dan murid perlu menguasai kemahiran membaca bagi membolehkan mereka untuk berkomunikasi. Justeru, aktiviti pemulihan membaca perlu dilakukan terhadap murid yang tidak dapat menguasai kemahiran ini.

a) Faktor-faktor ketidak bolehan membaca.
Seseorang murid itu, tidak dikategorikan sebagai tidak pandai membaca disebabkan oleh kelemahan dalam diri sendiri, tetapi terdapat juga faktor lain yang menjadi penyebab kepada berlakunya ketidak bolehan seseorang murid untuk membaca. Terdapat dua faktor yang menyebabkan seseorang murid itu tidak dapat membaca:

i) Faktor yang ada pada murid itu sendiri (pembaca)
Faktor-faktor yang tergolong dalam bahagian ini adalah seperti kecerdasan berbahasa, kebolehan berbahasa, pengetahuan, dan pengalaman sedia ada. Berdasarkan faktor-faktor berikut berkemungkinan, murid itu sudah mempunyai kebolehan berbahasa tetapi tidak terlalu baik dan ianya memberi kesan kepada murid itu sendiri.

ii) Faktor yang ada pada bahan bacaan.
Faktor-faktor yang tergolong dalam bahagian ini pula meliputi perbendaharaan kata, panjang pendek ayat, kandungan bahan, struktur cerita, penggunaan dan organisasi bahan grafik. Dalam faktor ini pula, kelemahan dilihat bukan pada murid tetapi kekurangan yang wujud pada bahan yang ingin dibaca.

b) Antara kriteria-kriteria penting dalam pemilihan bahan bacaan
i)  Bersesuaian dengan aras bahasa murid
Dalam memilih bahan bacaan, ianya perlulah menepati lingkungan dan kesesuaian dari segi laras dan aras bahasanya mengikut keperluan dan tahap seseorang murid. Bahan bacaan tersebut, tidak menggunakan istilah yang boleh menimbulkan isu sensitif. Penggunaan bahasa yang kesat dan penggunaan bahasa yang tidak sesuai dengan budaya masyarakat Malaysia. Misalnya, penggunaan perkataan mudah bagi mata pelajaran Sains iaitu fotosintesis dengan tumbuhan membuat makanannya sendiri bagi murid darjah dua.

ii)  Kandungannya dapat menyokong matlamat dan objektif
Pemilihan bahan bacaan juga seharusnya mempunyai kandungan atau isi yang boleh mengajar murid-murid serta menyokong matlamat pengajaran dan pembelajaran (pnp). Selain itu, maklumat atau fakta yang dipersembahkan hendaklah betul dan tepat. Bahan bacaan tersebut juga tidak mengandungi unsur sensitif, provokatif dari segi agama, kaum dan jantina. Unsur yang mencerminkan fahaman, dan amalan yang tidak sesuai dengan agama dan budaya masyarakat Malaysia juga perlu dielakkan dalam memilih bahan bacaan.

iii)  Penggunaan illustrasi
Illustrasi merupakan salah satu cara untuk menarik minat murid untuk membaca. Illustrasi yang digunakan hendaklah menyokong dan menerangkan teks bagi membantu meningkatkan kefahaman murid. Illustrasi yang menggambarkan unsur lucah, aktiviti yang tidak selari dengan budaya masyarakat Malaysia dan yang gambar yang dapat mempengaruhi murid kepada aktiviti yang kurang sihat perlu dielakkan.

iv) Penggunaan perbendaharaan kata yang baik
Perbendaharaan kata adalah faktor yang paling penting dalam menentukan tahap kesukaran bahan bacaan. Bagaimana sesuatu teks itu diukur kesukaran teksnya ialah berdasar dua cara iaitu dengan mengukur panjang perkataan dan kekerapan perkataan. Panjang perkataan dikira dengan cara mengira suku kata atau jumlah huruf dalam perkataan tersebut. Manakala kekerapan perkataan dikira dengan cara melihat berapa kerap sesuatu perkataan digunakan. Perkataan yang panjang selalunya ialah perkataan yang jarang digunakan manakalah perkataan yang kerap digunakan merupakan perkataan yang mudah kerana boleh lebih pantas dikenali dan difahami.

v) Pemilihan ayat
Pemahaman terhadap kandungan sesuatu petikan akan menjadi sukar apabila struktur ayatnya kompleks. Dalam penyataan Harisson (1980: 23), beliau menyatakan bahawa kesukaran ayat boleh dikategorikan kepada lima iaitu:
            i. Kata kerja berbanding kata kerja pasif,
            ii. Proses membentuk kata nama,
            iii. Kata kerja bantu,
            iv. Bilangan klausa dalam ayat; dan
            v. Pemahaman dan pengantian.
Kajian telah menunjukkan penggunaan perkataan penerangan yang berlebihan seperti perkataan lebih suka, lebih kurang, sedikit, dan beberapa menyebabkan kefahaman teks menurun. Sama juga penggunaan perkataan kemungkinan seperti mungkin, selalunya, boleh jadi dan kadang kala menyebabkan kekaburan dan ketidakjelasan teks yang dibaca.

vi) Pemilihan dari segi  susunan teks
Dalam kriteria ini, ianya melibatkan bagaimana sesuatu teks dipersembahkan. Susunan teks ini mengambil kira perkara-perkara seperti perenggan, tajuk-tajuk kecil, penggunaan perkataan yang digarisi, dicondongkan dan yang ditebalkan. Perkara-perkara tersebut digunakan untuk menjadikan sesebuah teks itu lebih mudah difahami. Namun demikian kesahihan perkara ini tidak dapat dipastikan kerana kajian menunjukkan terdapat pelbagai dapatan yang menyokong dan menolak kesahihannya.

No comments:

Post a Comment