Friday, 10 May 2013

Pendekatan dalam Mengajar Bahasa

Pendekatan dalam pengajaran membaca adalah sangat penting. Hal ini kerana dapat menarik minat pembaca untuk terus membaca. Terdapat pelbagai pendekatan yang boleh digunakan untuk memupuk minat pelajar dalam membaca. 


Pendekatan binaan merupakan salah satu pendekatan dalam pengajaran membaca. Pengajaran pendekatan ini dimulakan dengan memperkenalkan unsur-unsur yang terlebih dahulu kemudian diikuti dengan suku kata, perkataan, rangkai kata, ayat dan cerita. Hal ini bermaksud pelajar mula didedahkan dengan huruf kemudian suku kata dan seterusnya perkataan. Perkataan-perkataan ini mesti dibentuk dalam ayat dengan perkataan-perkataan lain yang telah diketahui oleh murid. Kaedah yang sesuai dengan pendekatan ini ialah kaedah abjad yang sering digunakan dalam pengajaran membaca di sekolah-sekolah rendah.

Selain itu, pendekatan cerakinan juga sesuai digunakan. Pendekatan ini dikenali sebagai pendekatan analisis. Pendekatan ini didahulukan dengan unsur-unsur yang besar kemudian, unsur-unsur itu dicerakinkan kepada unsur-unsur yang lebih kecil yang akan membentuk struktur unsur yang besar tersebut. Pendekatan ini merupakan kebalikan daripada pendekatan binaan. Mula-mula, pelajar diperkenalkan dengan ayat kemudian, ayat dipecahkan kepada perkataan-perkataan dan daripada perkataan tersebut dipecahkan kepada suku kata dan huruf-huruf.

Pendekatan seterusnya ialah pendekatan eklektik ataupun dikenali sebagai pendekatan campuran. Ia merupakan gabungan daripada pendekatan binaan dan pendekatan cerakinan. Hal ini bermaksud, pendekatan ini hanya mengambil ciri-ciri yang terbaik daripada kedua-dua pendekatan tersebut. Kemudian, disesuaikan dengan kebolehan murid, situasi bilik darjah, bahan pengajaran dan sebagainya. Namun, pendekatan ini mesti dijalankan dengan sistematik bagi mejamin keberkesanannya. Pendekatan ini mempertimbangkan sifat-sifat ejaan fonemik bahasa Melayu, struktur suku kata, tatabahasa, sistem sebutan dan sebagainya agar pengajaran yang dilakukan berkesan.

Kesimpulannya, pendekatan pengajaran membaca adalah sangat penting bagi menarik minat pelajar dan mendapat input yang berkesan hasil daripada proses pembacaan. Kemahiran  tersebut merupakan satu kelebihan kepada mereka. 

No comments:

Post a Comment